Zestig bedrijven krijgen begeleiding naar buitenlands succes

Lancering Engelstalige website versterkt internationale ambities Antwerps-Wase Kamer van Koophandel

Internationaal gaan is voor bedrijven een logische stap om hun omzet te doen groeien. Met zes programma’s ondersteunt Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland daarom een zestigtal bedrijven in het opstarten of uitbouwen van hun business in het buitenland. Tegelijk brengt de Kamer de troeven van de regio Antwerpen-Waasland en haar dienstverlening internationaal stevig onder de aandacht, met de lancering van een Engelstalige website.

Naast corona hadden bedrijven de jongste twee jaren in hun internationaal zakendoen ook af te rekenen met logistieke kwesties en handelsbeperkingen. ‘Zodra ondernemers hun relaties met het buitenland terug konden aanhalen, stonden we klaar om hen te ondersteunen. Daarvoor hebben we ons team dat specifiek werkt op internationale dienstverlening uitgebreid met twee deskundigen. Hiermee, en met ons netwerk van bedrijven en internationale Kamers die ondernemers slim gidsen in regio’s die ze willen ontdekken, maken we het verschil voor bedrijven met internationale ambities’, stelt gedelegeerd bestuurder Luc Luwel van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. Dat lanceerde net ook een Engelstalige website, te vinden via www.cciantwerp.com. ‘Daarmee zetten we het potentieel van onze Antwerps-Wase regio internationaal in de verf.’

Ondanks de moeilijke internationale context zijn de buitenlandse ambities van Antwerps-Wase bedrijven er niet minder op geworden. Zo is een groep van 14 ondernemers deze week gestart aan Mercurio Go International. In dit coachingtraject focussen de deelnemers zich in zeven maandelijkse sessies van telkens een dag op het uitstippelen en optimaliseren van hun internationale strategie. Een aantal deelnemers in deze groep heeft zich trouwens al internationaal doen opmerken. Zo wekte het Antwerpse CrowdScan met zijn systeem om mensenmassa’s met radiogolven te monitoren al interesse tot in Zwitserland en Hongkong. ‘Met deelname aan dit programma kunnen we onze internationale focus nog meer onderbouwen. Dat zal bijdragen tot een betere structuur voor bijvoorbeeld concrete sales en doelgerichte marketing. De komende maanden gaan we ons daarbij vooral toespitsen op de sector van het openbaar vervoer’, geeft CEO Ben Bellekens aan.

Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland startte intussen ook al drie andere nieuwe internationale programma’s op. Twee daarvan helpen de deelnemers om grondig de markt te verkennen in respectievelijk Portugal en Zuid-Korea. Een derde opleidingstraject helpt ondernemers bij het opzetten van een netwerk van distributeurs. Later deze maand schieten nog twee nieuwe programma’s uit de startblokken. Komend najaar verbreden we de focus ook naar de Amerikaanse markt.

Voor al deze trajecten werkt Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland trouwens nauw samen met VLAIO en Flanders Investment & Trade. Een volledig overzicht van dit internationale programma vinden bedrijven op www.voka.be/mercurio.

De deelnemers aan het nieuwe programma Mercurio Go International.