Tien Vlaamse groeistarters beleven tech-avontuur in New York

CEO Dockflow wint halfjaar gratis kantoor in zakenhart van Big Apple

De tien jonge technologie-ondernemers die deelnamen aan Tech@venture New York zijn afgelopen weekend terug na een intensief bezoek aan the Big Apple. Ze dompelden zich de hele week onder in de ’American way’ van zakendoen en mochten hun onderneming pitchen voor een publiek van vijftig Amerikaanse investeerders, experts en ondernemers. Voor een van de deelnemers, Michiel Valee van het Antwerpse bedrijf Dockflow, krijgt het New Yorks avontuur al meteen een vervolg.

‘Met Voka Tech@venture willen we onze Antwerpse en Vlaamse groeistarters een unieke kans bieden om in heel korte tijd heel veel internationale expertise op te doen’, zegt Sven De Vocht, directeur Ondernemerschap bij Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. ‘In tegenstelling tot Silicon Valley, is het New Yorkse ecosysteem minder op disruptie gericht en meer op productiviteitsverbetering binnen bestaande sectoren. Daarom is het de perfecte omgeving voor Vlaamse techbedrijven om een buitenlands avontuur te starten.’

De deelnemers aan Voka Tech@venture New York volgden workshops over thema’s als product-marktafstemming, storytelling in marketing en hr. Ze kregen een rondleiding op Cornell Tech University en werden ontvangen bij de prestigieuze Entrepreneurs Roundtable Accelerator.

Als slot van het traject konden ze alle opgedane kennis direct toepassen tijdens een pitchavond bij de Belgisch-Amerikaanse Kamer van Koophandel Belcham, voor een publiek van meer dan vijftig investeerders, experten en ondernemers.

De presentatie van Michiel Valee van Dockflow werd tot beste pitch uitgeroepen. Hij krijgt een halfjaar gratis coworking bij Belcham. Michiel Valee: ‘Dankzij Tech@venture kunnen we onze internationale plannen versnellen met een satellietkantoor in New York City. Een belangrijk leerpunt dat we meenemen van deze trip is dat fysieke aanwezigheid, ook nu nog, cruciaal is om in de Verenigde Staten voet aan de grond ​ te krijgen.’

Ook voor Niels Van Weereld van de Antwerpse softwareontwikkelaar Metamaze was het traject een openbaring: ‘Een investeerder vroeg me hier hoeveel geld ik zocht. Vroeger zou ik vijf miljoen gezegd hebben. Maar met wat ik hier de voorbije week gezien en geleerd had, zei ik ‘10 miljoen’. ​ ‘Ok, we zijn geïnteresseerd’, zei die investeerder. ‘Contacteer ons maar als je start met de fondsenwerving.'

De volgende maanden worden de deelnemers verder opgevolgd om ervoor te zorgen dat hun plannen in Amerika de best mogelijke kans krijgen. New York is de eerste hotspot van Voka Tech@venture. In het najaar van 2022 volgen de hotspots München en Tel Aviv en in 2023 Parijs, Amsterdam, Singapore en opnieuw New York. Dit programma loopt in samenwerking met het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen.