Tien Antwerpse groeikampioenen starten in nieuw Accelero-traject

Tien snelgroeiende Antwerpse ondernemingen namen maandag en vandaag deel aan de tweedaagse kick-off van Accelero; het coachingtraject voor snelle groeiers van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. De ondernemers worden het komende jaar intensief begeleid om hun bedrijf elk jaar met 20% te laten groeien.

Snelle groeiers zijn bedrijven met minstens tien werknemers die erin slagen om hun tewerkstelling gespreid over drie jaar met minstens 20% te laten groeien. In Vlaanderen beantwoordt ongeveer 5% van alle ondernemingen aan die OESO-definitie. Uit onderzoek van de Universiteit Antwerpen blijkt dat die groeikampioenen bepalend zijn voor de toename van de private tewerkstelling in Vlaanderen.

Met het Accelero-traject legt Voka zich daarom al zes jaar toe op het identificeren en verder begeleiden van die bedrijven. Voor Antwerpen-Waasland gaat het dit jaar om volgende tien bedrijven: Cubitec, Eosol, Fietsen Wildiers, Hi10, Lemon Companies, Odot, Premium Plus, Stratics, Strarex en HTC. ​

‘Duurzame snelle groeiers hebben meestal één zaak gemeen. Ze maken heel bewust een aantal strategische keuzes in de prioriteiten die ze stellen voor hun onderneming en de rol die ze zichzelf als ondernemer toewijzen’, ​ zegt Alexandre Van de Vel de Sousa, coördinator snelle groeibedrijven bij Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. ‘In het Accelero-traject worden de ondernemers begeleid bij het maken van deze keuzes. Dat gebeurt via individuele coaching met twee vaste mentoren en door ervaringsuitwisseling met collega-ondernemers. Rond de gezamenlijke uitdagingen worden workshops georganiseerd met experts.’

De nadruk in het Accelero-traject ligt op volgende thema’s:

• de belangrijkste groeipijnen identificeren
​• uitdagingen voor verdere groei vertalen naar een actieplan
​• werken aan een strategie om de groei in de komende twee à drie jaar uit te tekenen

Tijdens de starttweedaagse leerden de deelnemers elkaar en elkaars ondernemersverhaal kennen. Er werd ook dieper ingegaan op de katalysatorrol die de ondernemer moet opnemen om verdere groei te stimuleren.

'De begeleiding binnen het Accelero-programma biedt een mooie synergie met onze raad van advies. Ze geeft ons de kans om de gesprekken gestructureerd voor te bereiden', stelt Wouter Deroost van Strarex.
'Dit traject biedt me de kans om te werken op thema’s die anders onvoldoende aandacht krijgen, maar wel cruciaal zijn in de verdere groei van de onderneming', merkt ook Chris Elbers van Odot.

Het Accelero-programma is niet enkel gericht op jonge extreme groeiers, maar op snelgroeiende bedrijven uit alle sectoren en in alle levensfasen. Alexandre Van de Vel de Sousa: ‘Snelle groeiers zijn zeker en vast niet alleen jonge ondernemingen. Er zitten ook heel wat gevestigde kmo’s bij met steile groei-ambities.’