Nokvolle Stadsschouwburg voor INEOS-eigenaar Jim Ratcliffe

Brit licht Antwerpse miljardeninvestering Project ONE toe op Vooruitblik

Sir Jim Ratcliffe, de veelbesproken eigenaar van chemieconcern INEOS en de man achter de Antwerpse miljardeninvestering Project ONE, was maandag de centrale gast op Vooruitblik in de Antwerpse Stadsschouwburg. Het jaarlijkse event van Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland bracht dit keer meer dan achthonderd ondernemers en politici op de been. ‘De publieke optredens van Jim Ratcliffe zijn op één hand te tellen. Dat we hem hier in hartje Antwerpen konden strikken, is een unicum’, aldus gedelegeerd bestuurder Luc Luwel.

Op de lijst van aanwezige prominenten onder meer premier Alexander De Croo en VS-ambassadeur Michael M. Adler. Maar ook voormalig wielerkampioen Tom Boonen zat op de tweede rij voor de Brit, die onder meer eigenaar is van wielerformatie INEOS Grenadiers.

Antwerps burgemeester Bart De Wever mocht de centrale gast van de avond naar jaarlijkse traditie inleiden. Hij nam van de gelegenheid gebruik om het immobilisme in de grote federale dossiers op de korrel te nemen. ‘We leven in een land waar decision makers geen haast maken om beslissingen te nemen. Zo is het overheidsbeslag intussen gestegen tot ver boven de onethische grens van 50 procent’, gaf hij onder meer aan. Daarmee benadrukte hij ook het belang van de investering van INEOS in Project ONE. ‘De Kamer kon geen beter moment kiezen om u uit te nodigen. Project ONE is een showcase van het potentieel van onze regio, maar jammer genoeg ook voor de zwakheid van ons huidig politiek klimaat.’

Jim Ratcliffe was formeel over zijn keuze voor Antwerpen voor deze investering. ‘In economisch perspectief is er geen betere plek om Project ONE te bouwen dan Antwerpen. Het ligt vlakbij een grote zeehaven, in de grootste chemische cluster van Europa en volledig onderling geconnecteerd.’

Ook voor de activisten buiten voor de Stadsschouwburg had hij een boodschap. ‘Plastic is en blijft een essentieel onderdeel van onze dagelijkse leefwereld. Wat zouden we dan moeten doen zonder; opnieuw in een grot gaan leven? De uitdaging bestaat erin om plastic almaar beter te produceren en dat is wat we met INEOS gaan blijven doen.’

Met sir Jim Ratcliffe was Vooruitblik intussen al aan zijn achtste editie toe. Andere internationale namen die hem de voorbije jaren voorgingen, waren onder anderen OESO-topman Mathias Cormann, Brexit-minister George Osborne en Frans president Nicolas Sarkozy. Gedelegeerd bestuurder van de Kamer Antwerpen-Waasland, Luc Luwel: ‘Het is onze ambitie om ook volgend jaar weer een grote naam naar Antwerpen te halen. De kwaliteit en de kracht van ons netwerk vormt hiervoor een belangrijke troef.’