Nieuwe fusiehaven moet groei ondernemingen faciliteren

Alfaport Voka, de koepel van Antwerpse havenwerkgevers, is positief over de langverwachte havenfusie van Antwerpen en Zeebrugge. ‘De bedrijven die wij vertegenwoordigen, zien Antwerpen en Zeebrugge al langer als complementair. Bedrijven uit breakbulk, containerbehandeling, roro maar ook logistiek zijn al jaren actief in beide havens. In het verleden was de dialoog tussen de beide havenautoriteiten niet altijd evident. Ik ben blij dat ze elkaar nu gevonden hebben en wil ze ook feliciteren met het bereikte resultaat', aldus Stephan Vanfraechem, algemeen directeur van Alfaport Voka.

Antwerpen kampt momenteel met een nijpende capaciteitskrapte voor de behandeling van containers. De eengemaakte fusiehaven Port of Antwerp-Bruges biedt mogelijkheden om ‘Antwerpse’ lading tijdelijk te laten uitwijken naar Zeebrugge. Stephan Vanfraechem: ‘Uiteraard ligt de beslissing nog steeds bij de reders zelf, maar nu kunnen ze wel binnen dezelfde havenportefeuille uitwijken naar een ander platform.’

De fusie neemt de nood aan groei voor Antwerpen ook niet weg, benadrukt Vanfraechem. ‘Antwerpen heeft als draaischijf en vanuit de link met de industrie een totaal andere functie dan Zeebrugge. Dat is al gebleken uit de alternatievenstudies die enkele jaren geleden gebeurden in het kader van het ECA Project (Extra Containercapaciteit Antwerpen). In afwachting van nieuwe capaciteit in Antwerpen is Zeebrugge een tijdelijk alternatief waarvan sommige operatoren al gebruikmaken. Niettemin gaan ook buitenlandse concurrenten lopen met ‘Antwerpse’ lading. We kunnen deze zorgwekkende evolutie alleen stoppen door ook na de fusiehaven extra capaciteit in Antwerpen te creëren.’

De havengemeenschap stelt ook duidelijke verwachtingen in het nieuwe fusiebedrijf. Als private sector rekent Alfaport Voka erop dat de eengemaakte havenautoriteit de groei in Antwerpen en Zeebrugge blijft faciliteren en een context creëert waarin alle spelers kunnen blijven ondernemen. Dat betekent, onder andere, zorgen voor werkbare milieuregels en een rechtszeker vergunningenkader. Afgelopen week illustreerde de nieuwe crisis rond de Oosterweelwerken eens te meer de nood hieraan. De havengemeenschap rekent er dan ook op om samen met de havenautoriteiten te blijven pleiten voor een context waarbinnen op een duurzame manier verder kan ondernomen en geïnvesteerd worden. 'Dit is cruciaal voor het behoud van de tewerkstelling in wat nu meer dan ooit het grootste industrieterrein van Vlaanderen wordt', besluit Stephan Vanfraechem.

Stephan Vanfraechem
Stephan Vanfraechem Algemeen directeur, Alfaport Voka