Industrie lanceert ‘Dit is een STEM-job’ op technische vacatures

Opvallend logo moet meer jongeren toeleiden naar technische of wetenschappelijke opleiding

Bij de opening van het nieuwe academiejaar lanceert Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland samen met de 22 grootste industriebedrijven een nieuw opvallend logo dat meer jongeren warm moet maken voor STEM-opleidingen met focus op techniek. ‘Met dit logo willen we de schitterende carrièrekansen die een STEM-opleiding biedt, zichtbaar maken. Want dat beseffen studenten en hun ouders nog te weinig’, zegt CEO Luc Luwel van de Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. Bijna één op de drie openstaande vacatures in Antwerpen en het Waasland betreft een technische job. Dat is vele malen meer dan het aantal afgestudeerden uit STEM richtingen.

STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics. Het aantal studenten dat afstudeert in richtingen met veel wetenschappen of techniek is al jaren te laag om aan de noden van de arbeidsmarkt tegemoet te komen. Ook dit academiejaar bleek de interesse in de onthaaldagen van de STEM-richtingen opnieuw teleurstellend. Ondanks de lange lijst aan initiatieven slagen overheid en industrie er niet in om voldoende studenten gemotiveerd te krijgen om voor een STEM-studierichting te kiezen. Een keuze voor een STEM-opleiding is nochtans een goede basis om met een sterk profiel op de arbeidsmarkt terecht te komen.

Luc Luwel: ‘De term STEM wordt vandaag geassocieerd met studierichtingen, maar het ongelooflijke potentieel van die opleidingen op de arbeidsmarkt is onvoldoende bekend. Het is voor jongeren die een studiekeuze moeten maken en hun ouders niet altijd duidelijk wat de toekomstmogelijkheden zijn na het behalen van een STEM-diploma. Met als gevolg dat nog steeds de helft van de tien belangrijkste knelpuntberoepen STEM-gerelateerd is. We hebben het hier dan over jobs als procesoperator, elektromechanicien of industrieel installateur.’

Daarom lanceert Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland in samenwerking met de Antwerps-Wase industrie het logo ‘Dit is een STEM-job’. ​ Luc ​ Luwel: ‘Technische ​ vacatures labelen als STEM-job is een eenvoudige manier om de variatie aan jobs die bij een STEM-opleiding passen zichtbaar te maken. We hopen dat nog veel andere en ook kleinere bedrijven dat voorbeeld volgen. Op die manier hopen we alvast extra interesse te wekken voor die opleidingen bij de nieuwe lichting studenten.’

Verschillende industriële bedrijven hebben het nieuwe logo inmiddels al gedownload, waaronder ook ENGIE. ‘De kerncentrale van Doel ondersteunt deze campagne voluit. De mogelijkheden op de arbeidsmarkt voor wie afstudeert in deze richtingen zijn ontelbaar en boeiend. Wij verwelkomen deze mensen graag op onze vacatures van operatoren en technici’, zegt directeur Peter Moens.

Bedrijven die het logo willen gebruiken, kunnen de voorwaarden nalezen en het logo gratis downloaden op www.stemjob.be. ​ Het logo komt standaard in zeven kleuren, maar een bedrijf kan het logo zelf omzetten in de kleur van zijn huisstijl. De vacatures zelf zijn te vinden op www.jobsindeindustrie.be.