Coalitie havenbedrijven wil nachttransporten verdubbelen

Oproep aan verladers om mee op de kar te springen

Een aantal grote bedrijven in de Antwerpse haven slaan de handen in elkaar om nog meer vracht ’s nachts te behandelen. ‘Het aandeel nachttransporten zit momenteel rond de twaalf procent. In het kader van ons nieuwe Routeplan dat we momenteel samen met Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland aan het voorbereiden zijn, willen we dat percentage minstens verdubbelen. We zoeken bedrijven uit de ganse logistieke ketting zoals transporteurs, verladers, magazijnen die deel willen uitmaken van deze verandering’, zegt Stephan Vanfraechem, algemeen directeur van havenkoepel Alfaport Voka.

Ook al is de haven groot en zeer belangrijk, zo’n verandering kan de haven niet alleen forceren. De haven is een onderdeel van een bredere ketting waarbij goederen worden aan- of afgevoerd tussen de haven en het hinterland in België maar ook de omliggende landen. Alfaport Voka dringt dan ook aan op betrokkenheid van die ganse logistieke keten. Terminaluitbaters MPET, DP World Antwerp en vervoerder Van Moer nemen alvast het voortouw.

Stephan Vanfraechem: ‘De terminals aan het Deurganckdok zijn al sinds 2017 24 op 5 en soms 24 op 7 geopend langs de landzijde. Maar buiten de haven is dat veel minder het geval. We horen nu soms van transporteurs dat ze ’s morgens vroeg of ’s avonds laat voor een gesloten poort staan, als ze hun container ’s nachts willen oppikken of afzetten in het hinterland. Laat ons dat met een brede groep oplossen en zo een verschil maken. De bedrijven die nu al ’s nachts rijden, zijn alvast enthousiast en willen dat graag nog meer doen. Maar dan hebben we meer lading nodig die die stap naar de nacht ook wil zetten’.

Verschillende partijen zoals de terminaluitbaters aan het Deurganckdok, logistieke dienstverleners en transportbedrijven zitten hiervoor opnieuw samen aan tafel en willen een doorstart van het verhaal van de nachtlogistiek dat in 2017 startte. Stephan Vanfraechem: ‘Het project dat in 2017 startte, heeft ons tot het huidige niveau van 12% gebracht. Dat is goed, maar we moeten durven toegeven dat we blijven hangen. Vier op de vijf klanten blijven focussen op bezoeken tijdens de piekuren, wat soms leidt tot wachttijden in en rond het havengebied. Op termijn moet er sowieso bijkomende capaciteit komen. Maar laat ons in afwachting daarvan al beter gebruikmaken van de ‘restcapaciteit’ tussen 18 u. en 6 u. bijvoorbeeld. 25% nachttransport lijkt me een gezonde en haalbare ambitie.’

Luc Luwel, gedelegeerd bestuurder van de Kamer Antwerpen-Waasland, wijst op een dubbel doel: ‘De komende tien jaar zijn er verschillende grote wegenwerken rond Antwerpen zoals de Oosterweelverbinding. Een verdere spreiding van de transporten is dus ook nodig om te vermijden dat vrachtwagens compleet vast komen te zitten in het verkeer. Met een betere benutting van invalswegen en terminals 's nachts kunnen we het hele wegennet wat ontlasten en nemen we vanuit de ondernemingen ook onze verantwoordelijkheid.’

Pieter Leuridan

Pieter Leuridan

Manager externe communicatie, Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland

Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland telt meer dan 3.000 leden en is actief op het gebied van netwerking, belangenbehartiging en dienstverlening. De Antwerps-Wase Kamer maakt deel uit van de alliantie Voka - het Vlaams netwerk van ondernemingen -  dat 18.000 bedrijven, 69% van de private werkgelegenheid en 65% van de toegevoegde waarde vertegenwoordigt in Vlaanderen en Brussel. De Voka-alliantie groepeert de Voka vzw en de zes regionale Kamers van Koophandel (KvK). 

Neem contact op met