Antwerpse lijsttrekkers kruisen de degens op verkiezingsdebat Antwerps-Wase Kamer
INEOS-verhaal, fietsersbrug en luchthaven grootste splijtzwammen
18 september 2024
Voor een publiek van bijna tweehonderd ondernemers hebben de lijsttrekkers voor de Antwerpse gemeenteraadsverkiezingen woensdagavond hun visie gegeven over de economische prioriteiten die Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland voor de komende zes jaar ziet. In een debat kruisten ze de degens over vijf grote thema’s, waarna ze ingingen op specifieke vragen uit het publiek.
Van Antwerpen dé economische aantrekkingspool van Vlaanderen maken: dat moet volgens Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland de ambitie zijn van het volgende Antwerpse stadsbestuur.’Voor de volgende bewindvoerders komt het er op aan het gevonden budgettair evenwicht te vertalen naar meer welvaart’, greep gedelegeerd bestuurder Luc Luwel van de Antwerps-Wase Kamer zijn verwelkoming aan om de Antwerpse lijsttrekkers te wijzen op het belang van hun beslissingen.
Daarbij ziet hij vijf grote prioriteiten. ‘Die maken deel uit van een ruimer verkiezingsmemorandum dat we specifiek voor de stad hebben uitgeschreven. Zo moet het volgende stadsbestuur zijn beleid volgens ons uitzetten op basis van een helder en meetbaar meerjarenplan, waarbij het zich eerder opstelt als regisseur dan actor. En moet het letterlijk en figuurlijk ruimte laten om te ondernemen, zowel fiscaal gezien als op vlak van arbeidsmarkt en vergunningen.’
Voor moderator Michaël Van Droogenbroeck vormde dit memorandum ook de leidraad voor het daaropvolgende debat tussen de Antwerpse lijsttrekkers over de richting die stad Antwerpen uit moet. Over enkele van die vijf prioriteiten - zoals Antwerpen marketinggewijs nog sterker uitspelen en inzetten op een hogere werkzaamheidsgraad - waren Karim Bachar (Vooruit), Erica Caluwaerts (OL-A), Pieter De Cock (CD&V), Bart De Wever (N-VA), Filip Dewinter (Vlaams Belang), Jos D’Haese (PVDA), Willem-Frederik Schiltz (Open VLD) en Bogdan Vanden Berghe (Groen) het grotendeels eens.
‘In twaalf jaar hebben we al een hele weg afgelegd, als ik de economische eisen vergelijk met toen’, aldus Bart De Wever. ‘Naar werkzaamheidsgraad is al de sprong gemaakt van 58 naar 68,6 procent. De volgende tien jaar moet die beweging nog eens worden gemaakt.’
‘Onderwijs is het grote probleem; daarin wordt te weinig geïnvesteerd. Meer investeren in het stedelijk technisch onderwijs is nodig’, aldus Jos D’Haese. Voor CD&V moet het terugdringen van de schoolse uitval en het activeren van kansengroepen hoog op de agenda staan.
Doorheen de discussies kwamen drie duidelijke inhoudelijke splijtzwammen naar voren: het nut van een fietsersbrug over de Schelde, de Antwerpse luchthaven en het vergunningsbeleid met Project One van INEOS als sprekende case, met Bogdan Vanden Berghe als felste tegenstander.
‘Niemand zit te wachten op die fietsersbrug van 250 miljoen. Dat geld kan beter gaan naar andere zaken, zoals het openbaar vervoer en de kritische infrastructuur in de haven die zich soms in een lamentabele toestand bevindt’, vindt Pieter De Cock (CD&V).
‘Ik stel bij sommigen een lofzang van de groene transitie vast. Maar zodra het concreet wordt en iemand vijf miljard komt investeren, is het ook niet goed’, zegt zittend burgemeester Bart De Wever, die stelt dat Antwerpen nood heeft aan prestigeprojecten.
Ook over het bestaansrecht van de Antwerpse luchthaven stonden de linkse en rechtse partijen neus aan neus.
Zijn prioriteiten voor het volgende Antwerpse stadsbestuur heeft Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland samengebracht in zijn ‘Verkiezingsmemorandum stad Antwerpen’. Dit memorandum is te downloaden via deze link.