900 ondernemers vieren 20 jaar fusie Kamers van Koophandel Antwerpen en Waasland

Jubileumconcert met Natalia en Jef Neve trekt volle Elisabethzaal

Met een knaloptreden van Natalia en Jef Neve en een daverend applaus, vierden 900 ondernemers dinsdagavond in de Antwerpse Elisabethzaal de twintigste verjaardag van de fusie tusssn de Kamers van Koophandel van Antwerpen en het Waasland.

Het jubileumconcert was meteen ook het eerste grote netwerkevent van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland sinds het uitbreken van de coronacrisis anderhalf jaar geleden. ‘Een emotioneel moment, omdat de grote opkomst bewijst wat voor een sterke en hechte club we zijn’, aldus Luc Luwel en voorzitter Jo De Backer. Voor aanvang van het concert blikten ze allebei ook even kort terug op twintig jaar fusie-Kamer. ​ Luc Luwel: ‘Toen we eind jaren negentig de gesprekken opstartten tussen de twee Kamers, was er duidelijk voluntarisme aan beide kanten. Antwerpen en het Waasland vormen al veel langer één economische ruimte, met de haven als natuurlijk bindmiddel. Ondernemers denken niet in termen van provinciegrenzen. Ondernemers zien economische clusters en dan was dit met de aanwezigheid van industrie en haven de meest logische stap. Met het Routeplan hebben we daarom meteen een gezamenlijke toekomstvisie uitgetekend.’

Jo De Backer, voorzitter van de Kamer Antwerpen-Waasland, wees op de culturele verbondenheid: ‘Ondernemers die al eens een fusieoperatie hebben meegemaakt, weten dat culturen verenigen vaak nog de delicaatste opdracht is.Onze Antwerpse en onze Wase leden gaan op de meest joviale en respectvolle manier met elkaar om. ​ En dat heeft te maken met de manier waarop indertijd de structuren zijn opgezet. In het Waasland heeft de Kamer van Koophandel nog altijd een eigen zetel in Sint-Niklaas met een eigen regioraad en een eigen werking. Dat is belangrijk voor de lokale verankering.’