50% meer Antwerps-Wase bedrijven stappen in duurzaamheidstraject

Studie Voka en UAntwerpen meet impact corona

Ondanks de coronacrisis is de interesse voor duurzaam ondernemen aan een stevige opmars bezig. Ook in onze regio. ‘Het voorbije jaar zijn 32 bedrijven in de regio Antwerpen-Waasland in het Voka duurzaamheidstraject gestapt. Dat is een stijging met meer dan 50% in vergelijking met het jaar daarvoor. Dat is zowel opmerkelijk als bemoedigend’, zegt Luc Luwel, gedelegeerd bestuurder van Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland.

Samen met Universiteit Antwerpen onderzocht Voka de invloed van de coronacrisis op de duurzaamheidsinspanningen van ondernemingen. De conclusie is dat de coronacrisis bij 4 op de 10 ondernemingen die al gestart zijn met het Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO) voor vertraging heeft gezorgd. ​ Maar dat die vertraging snel zal worden goedgemaakt. ‘Uit onze bevraging blijkt een duidelijke intentie van ondernemingen om grote stappen te willen zetten rond de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen in het komende jaar. Ondernemingen geven als de belangrijkste voordelen aan dat duurzaamheidsinspanningen in tijden van crisis de betrokkenheid van de stakeholders van de onderneming kunnen vergroten en het bedrijf veerkrachtiger kunnen maken’, zegt Björn Mestdagh, onderzoeker aan de UAntwerpen.

In de bevraging werd ook gepeild naar de motivatie van ondernemers om een duurzaamheidstraject op te starten. De motivatie ‘om de samenleving beter te maken’ scoort het hoogste. De laagste motivatiescore werd toegekend aan de reden ‘omdat de overheid ons verplicht’. Luc Luwel: ‘Dat is het beste bewijs dat steeds meer ondernemingen inzien dat duurzaam ondernemen niet enkel hun imago, maar ook hun concurrentiepositie versterkt. Ook niet vergeten dat initiatieven zoals je wagenpark vergroenen of je papierverbruik halveren, ook heel kostenbesparend zijn.’

Bedrijven die in het Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO) stappen, gaan het engagement aan om de 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties (VN) te vertalen in concrete actiepunten in hun onderneming. Voka ondersteunt de deelnemers om duurzaam ondernemen in te bedden in de dagelijkse bedrijfsvoering. Ondernemingen die minstens 10 acties tot een goed einde brengen, ontvangen een VCDO-certificaat.

Gwenn Van Bragt van ACD nv uit Essen, die begin dit jaar in het traject stapte, wil hiermee een signaal geven naar medewerkers en klanten: ‘Onze industriële klanten zitten volop in een transitieperiode naar vernieuwende installaties en een duurzaam beleid. Als leverancier willen wij hier op onze manier aan meehelpen.’

Bij Van Hoecke, een producent van keukenbeslag uit Sint-Niklaas, vormde de coronacrisis een extra motivator. Tom Noé: ‘Tijdens die woelige periode schonken we in het bijzonder aandacht aan het welzijn van onze medewerkers. We geloven dat inzetten op het menselijke aspect ons heeft geholpen om als bedrijf te groeien tijdens de meest turbulente periode in decennia. Daarom willen we daar nog breder op inzetten’.

Wie drie succesvolle VCDO-trajecten afrondt, ontvangt het officiële Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties. In heel Vlaanderen gaat dit intussen om 88 ondernemingen. Dit najaar worden er nog eens 50 extra gelauwerd.