Nieuwe busbaan A12 ook open voor collectief bedrijfsvervoer

Eindelijk doorbraak na jaren onderhandelen

Na jaren onderhandelen met de betrokken overheden en diensten is de aanleg van de busbaan op de A12 in het noorden van Antwerpen een feit. Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland is tevreden over de realisatie die ook voor collectief bedrijfsvervoer mag worden gebruikt. Die maakt de filegevoelige bedrijvenzones in de Antwerpse haven beter bereikbaar.

Als alles volgens plan verloopt, finaliseren het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en Lantis op 28 april de aanleg van een busbaan op de A12 in de richting van Antwerpen. Over een traject van vijf kilometer, tussen de aansluiting van de A12 en de R2 in Antwerpen en oprit Leugenberg in Ekeren, zal het collectief bedrijfsvervoer er de file voorbij kunnen rijden via een systeem van dynamische signalisatie. Een belangrijke stap in het vlot bereikbaar houden van de grote tewerkstellingsplaatsen in het havengebied.

‘Het is van groot belang dat de bussen die het collectief bedrijfsvervoer verzorgen, filevrij kunnen rijden. Alleen dan zijn ze een attractief alternatief voor werknemers om de auto te laten staan. Want openbaar vervoer is er amper in het havengebied’, ​ aldus Luc Luwel, gedelegeerd bestuurder van Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland.

Bedrijven leveren grote financiële en organisatorische inspanningen om collectief busvervoer te organiseren op locaties waar het openbaar vervoer ondermaats of zelfs niet aanwezig is. Dagelijks rijden zo’n honderd bedrijfsbussen naar het havengebied. ​

Luc Luwel: ‘Onze Kamer pleit eigenlijk al sinds 2016 voor een busbaan op de A12. Met de werkzaamheden van Oosterweel op rechteroever werd de urgentie nog groter. Via het Permanent Overleg Collectief Bedrijfsvervoer – een orgaan waarin onze Kamer de betrokken ondernemingen en de overheden samenbrengt – zijn we er uiteindelijk in geslaagd om de bevoegde overheden in gang te krijgen.'

Voor Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland is deze inspanning een belangrijke nieuwe stap in de structurele samenwerking met de Vlaamse overheid. Eerder werd samen met AWV en De Lijn een project opgestart waarbij collectief bedrijfsvervoer kan gebruikmaken van verkeerslichtengestuurde busbanen langs gewestwegen. Ook dit initiatief zorgt voor reistijdwinst.

Luc Luwel lanceert een oproep om die samenwerking duurzaam verder te zetten: ‘En niet alleen op het terrein. Ook de financiële ondersteuning van collectief bedrijfsvervoer moet worden verankerd. Alleen op die manier kunnen ondernemingen die ​ grote inspanning aan de modal shift blijven leveren.’