Haven gegijzeld in stratego van vakbonden
Al meer dan vijftig schepen kunnen Antwerpse haven niet in- of uitvaren
5 december 2023
De sluisbedienaars op de Vlaamse binnenvaartkanalen hebben maandag het werk neergelegd. In de loop van maandagavond volgden de ambtenaren van de Vlaamse administratie Vloot hun voorbeeld. Deze stakingsacties komen bovenop de beslissing van sommige zeeloodsen om maximale rust te pakken. Die combinatie leidt tot chaos in de nautische keten met als direct gevolg dat momenteel al zeker vijftig schepen liggen te wachten om de Antwerpse haven in of uit te varen.
Ook in de andere Vlaamse havens is er hinder ten gevolge van deze acties. Aanleiding voor deze stakings- of ‘rustig aan’-acties is het verzet tegen een geplande brede hervorming van het statuut van de Vlaamse ambtenaren.
Alfaport Voka, de werkgeversvereniging van de Antwerpse haven, betreurt de gijzeling van de Antwerpse haven door deze acties. Algemeen directeur Stephan Vanfraechem: ‘Vakbonden kiezen opnieuw voor de havens; de meest centrale component van onze Vlaamse economie om druk te zetten op een nog lopende onderhandeling. Private bedrijven in de haven en dus ook de medewerkers van die private bedrijven worden hier gegijzeld voor een dossier waar zij niets mee te maken hebben. En dat op een moment dat de havens in Europa sowieso al klappen krijgen door een vertraging van de wereldeconomie. Dit schaadt de Antwerpse haven dus direct in de concurrentie met hun concurrenten die gewoon verder werken.‘
De combinatie van die verschillende acties verstoort de hele nautische keten en achterliggend ook de logistieke keten. Terminals, scheepsagenten, sleepdiensten, sluizen, loodsen, scheepvaartbegeleiding, … Deze publieke en private dienstverleners moeten goed afstemmen met elkaar om de aankomst en het vertrek van schepen op een vlotte én veilige manier te laten verlopen. Vanfraechem: ‘De facto zorgen die verspreide acties voor een bijna volledige stilstand van de nautische keten. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat dit een bewuste strategie is van de vakbonden om zo maximale schade toe te brengen en druk te zetten op de onderhandelingen. De haven, haar bedrijven en haar medewerkers worden misbruikt in een strategospel waarbij economische belangen worden geschaad. Want voor een haven is betrouwbaarheid een sleutelelement.‘
Alfaport Voka roept de vakbonden op om onmiddellijk deze gijzeling stop te zetten en het gesprek verder te zetten met de bevoegde ministers en zo tot een overeenkomst te komen.