40 ondernemers ontdekken samen met Jan Jambon techregio Luxemburg

Tweedaagse missie focust op fintech en ruimtevaart

Samen met een veertigtal ondernemers en Vlaams minister-president Jan Jambon trekt Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland vandaag en morgen op technologiemissie naar het Groothertogdom Luxemburg. De ministaat heeft zich de voorbije jaren ontpopt tot een van de meest innovatieve regio’s in Europa.

‘Het beeld van Luxemburg als een wat ingeslapen dwergstaat die enkel teert op zijn bankensector en natuurtoerisme is compleet achterhaald’, ​ zegt Luc Luwel, gedelegeerd bestuurder van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. ‘Het Groothertogdom is sinds een paar decennia met succes aan een nieuwe toekomst aan het timmeren waarin visie en dynamiek de hoofdtoon voeren. Daarom willen we onze ondernemers op deze missie meenemen naar het nieuwe Luxemburg, dat vanuit zijn bankentraditie de brug slaat naar fintechstarters. En waar er ook een indrukwekkende space valley is ontstaan.’

De veertig deelnemers aan de missie worden tijdens de tweedaagse samen met Jan Jambon ontvangen op de residentie van de Belgische ambassade. Ze krijgen ook een gedetailleerde toelichting door Luxemburgs premier Xavier Bettel. Verder staat er een rondleiding in The Lhoft, een publiek-privaat fintechplatform, op het programma. En er is een exclusief bezoek gepland bij SES in Betzdorf, een van de grootste private satellietuitbaters ter wereld. Luc Luwel: ‘Rond SES heeft zich een heel ecosysteem van wel zeventig bedrijven gevormd, die allemaal actief zijn in de ruimtevaartindustrie. Een sector die zoals bekend ook enkele sterkhouders heeft rond Antwerpen. In die zin kan ons bezoek heel wat concrete perspectieven opleveren.'