Michel Moortgat opgenomen in Galerij der Prominenten

CEO Duvel-Moortgat krijgt gouden plaat voor bijzonder parcours

De nieuwe naam op de wall of fame van het Antwerps-Wase bedrijfsleven is niemand minder dan CEO Michel Moortgat van brouwerij Duvel-Moortgat. Hij mocht woensdagavond zelf zijn gouden plaat onthullen in de Galerij der Prominenten van Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. ‘Als een echte rasondernemer heeft hij een stuk fierheid toegevoegd aan onze stad’, looft voorzitter Andreas Pfeffer van Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland het succesverhaal van de 40ste naam in de eregalerij.

Op uitzonderlijke manier bijdragen aan de internationale uitstraling van de Antwerpse regio als een centrum van ondernemerschap en creativiteit: dat is het criterium om met een gouden plaat te worden vereeuwigd in de Galerij der Prominenten van de Kamer Antwerpen-Waasland. Eerder waren onder anderen topviroloog Peter Piot, kunstenaar Luc Tuymans en vorig jaar nog Tomorrowland-oprichters Manu en Michiel Beers die eer te beurt gevallen.

Woensdagavond was het dan aan Michel Moortgat om die bijzondere erkenning van de Antwerpse ondernemerswereld in ontvangst te nemen. ‘Als vierde generatie nam hij op amper 30-jarige leeftijd het stuur over bij Brouwerij Moortgat, toen al een nationaal icoon. Samen met zijn twee broers besliste hij een nieuwe weg in te slaan. Een naamsverandering naar Duvel-Moortgat en een beursgang hebben geleid tot een onwaarschijnlijk buitenlands avontuur, dat heeft bijgedragen aan de wereldwijde doorbraak van de Belgische biercultuur’, benadrukt Andreas Pfeffer de verdiensten van de gevierde ondernemer. ‘Als rasondernemer wil hij ook bijdragen aan de samenleving. Dat spreekt bijvoorbeeld uit zijn verhaal met Brouwerij De Koninck. Onder zijn impuls is het ‘Bolleke Keuninck’ gered van de ondergang én is de brouwerijsite ook omgetoverd tot een van de hipste trekpleisters in de stad.’

De voorzitter van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland ging in zijn laudatio verder in op het bijzondere, succesvolle parcours van Michel Moortgat met de familiebrouwerij. ‘Moortgat is misschien wel een van de bekendste namen van ons land. De naam staat al meer dan anderhalve eeuw synoniem voor ambiance en gezelligheid, van het kleinste dorpscafé tot de grootste festivals. Maar de voorbije decennia is die ook uitgegroeid tot een wereldmerk. En dat is de grote verdienste van onze eregast van vanavond’, klinkt het. ‘Op heel uiteenlopende manieren spreekt zijn onbegrensde passie voor zijn merk en zijn product. Een ondernemer met zo’n trackrecord, maar ook een persoonlijkheid met zoveel verschillende facetten, kon gewoon niet ontbreken in onze Galerij der Prominenten.’

‘Ik ben bijzonder fier en dankbaar voor de eer die me hier te beurt valt. Maar het verhaal van Duvel-Moortgat is niet alleen mijn verdienste. Het is het verhaal van een ploeg van 1.914 mensen die ervoor gezorgd hebben dat het bedrijf in de voorbije twintig jaar om de vier jaar in omvang is verdubbeld', gaf de gevierde CEO de ruim tweehonderd aanwezige ondernemers en personaliteiten mee bij de onthulling van zijn gouden plaat. 'Hun inzet en de kwaliteit van ons product is de sleutel tot ons succes. En nu zou ik willen besluiten in de stijl van de burgemeester van deze stad: nunc est bibendum! (nu gaan we drinken)'.

Manager externe communicatie, Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland

Persberichten in je mailbox