Kamers van Koophandel uit heel Europa verzamelen in Antwerpen

200 deelnemers voor Eurochambres Congress 2024 ​ ​

Met een feestelijke ontvangst op het Antwerpse stadhuis werd woensdagavond Eurochambres Congress 2024 geopend. Vandaag en morgen verzamelen zowat tweehonderd afgevaardigden van Kamers van Koophandel uit heel Europa in het Antwerpse Provinciehuis, om de recente Europese verkiezingen te evalueren en te debatteren over de toekomst van onze industrie en de faciliterende rol van overheden.

‘We beschouwen het als een hele eer dat we dit jaar gastheer mogen zijn voor dit prestigieuze congres’, zegt Luc Luwel, gedelegeerd bestuurder van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. Eurochambres is de Europese federatie van Kamers van Koophandel en Industrie. Het is een platform dat meer dan 1.700 lokale Kamers van Koophandel en meer dan 20 miljoen bedrijven vertegenwoordigt. De bedrijven die lid zijn van de Kamers stellen samen meer dan 120 miljoen mensen tewerk.

Luc Luwel: ‘Eurochambres is met voorsprong de belangrijkste stem van het bedrijfsleven op Europees niveau. Dat dit congres plaatsvindt net in de week na de Europese verkiezingen maakt het natuurlijk extra bijzonder. Dit is het eerste internationale platform waar het bedrijfsleven samenkomt om de mogelijke beleidsverschuivingen te bespreken.’

Via paneldebatten met Kamer-CEO’s, bedrijfsleiders en internationale analisten wil dit Eurochambres Congress aanbevelingen doen aan het Europese beleid om de internationale concurrentiekracht van onze industrie te versterken.

‘Maar ook voor onze stad en regio biedt dit congres een uitgelezen kans om onze leidende rol op vlak van chemieproductie en havenactiviteiten in de verf te zetten’, onderstreept Luc Luwel. ‘En vergeet ook niet dat heel wat internationale congresdeelnemers ’s avonds even de stad gaan verkennen. Het is dus ook een uitstalraam voor het rijke toeristische en cultuurhistorische aanbod van Antwerpen.'

Manager externe communicatie, Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland

Persberichten in je mailbox